Kurt Dhaene organiseerde met T4Cycling, een feitelijke vereniging die zich inzet om mensen in beweging te brengen, op zaterdag 30 juni de Cycling Challenge in Heule. De opbrengst van dit evenement werd aan VIBLO geschonken. Kurt Dhaene overhandigde directeur Pascal Raes en medewerker Peter De Maertelaere een cheque van €1000. Peter De Maertelaere: 'Kurt Dhaene van T4Cycling heeft nu al heeft toegezegd de opbrengst van de volgende editie van zijn evenement op 12 juni 2022 terug aan onze school te schenken. Wij gaan dit nuttig gebruiken om de tweede speelplaats achteraan een opsmukbeurt te geven.
Schoolsituering
VIBLO-Leieland werd opgericht in 1968 en verzorgde aanvankelijk het onderwijs voor kinderen met een type 1-attest (licht mentale handicap; algemene leerachterstand van minstens anderhalf jaar). In 1992 werd dit onderwijs uitgebreid naar kinderen met een type 8-attest (kinderen met leerstoornissen, concentratieproblemen, sociaal-emotionele problemen, …). Algemeen gaat dit om kinderen die om diverse redenen het gewoon basisonderwijs niet meer kunnen volgen: beperktere mogelijkheden, dyslexie, dyscalculie, aandachts- en concentratiestoornissen, …
Sinds 2009 hebben we ons ook meer en meer gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS). In deze begeleiding wordt meestal op een geïntegreerde manier gewerkt. Kinderen met ASS volgen bijgevolg doorgaans samen les met de kinderen binnen het type basisaanbod. Dit type, opgericht bij de start van het schooljaar 2015-2016 ter vervanging van type 1 en type 8, staat voor kinderen die, na veel inspanningen binnen het gewoon onderwijs, toch de grote nood aangeven in een gespecialiseerde school aangepast onderwijs te krijgen.
Voor de kinderen met de diagnose ASS kregen we eveneens, bij de start van het schooljaar 2015-2016, de erkenning in de vorm van het inrichten van type 9.
Dit schooljaar hebben we ook een "prikkelarme klas" geïnstalleerd. Het is een klas waar zo veel mogelijk externe prikkels worden vermeden door een specifieke inrichting van de klas en het bieden van een heel strikte structuur. Deze klas is vooral bedoeld voor kinderen met een diagnose ASS, maar ook hier kunnen kinderen, zonder diagnose die echter wel kenmerken van ASS vertonen, terecht.
Daarnaast hebben we ook een heel actief GOK-beleid uitgebouwd. GOK staat voor ‘gelijke onderwijskansen’ en richt er zich op om kinderen die uit een eerder kansarm milieu komen, extra kansen te bieden om zich maximaal te ontwikkelen.
Momenteel is onze school ook ankerschool voor het ondersteuningsnetwerk, Neon+. Een twintigtal leerkrachten en paramedici, verbonden aan onze school,VIBLO-Leieland, B.O.-Ter Leie, BuO De Triangel, BuO Ten Dries en BuSO Emmaus begeleiden leerlingen met specifieke noden in een 80-tal scholen gewoon basis- en secundair onderwijs in onze regio.
Onze school heeft nood aan een aangepaste speelruimte
Onze school telt momenteel 170 leerlingen, met specifieke noden, zowel op schools vlak als op emotioneel en sociaal niveau. Een aantal onder hen krijgen ook therapie in het revalidatiecentrum CAR Ter Kouter, dat net naast onze school gelegen is en waar wij nauw mee samenwerken.
De pedagogische, emotioneel en sociale problematiek bij onze kinderen nemen meer en meer de bovenhand en vergen van het hele leerkrachtenkorps en therapeuten grote inspanningen. We staan op dit vlak voor grote uitdagingen. Het aantal kinderen met gedrags- en emotionele problemen worden steeds groter. Het is onze taak om deze kinderen te begeleiden en alle kansen te geven zich te ontwikkelen. Een niet te onderschatten onderdeel van deze ontwikkeling ‘speelt’ zich af op de speelplaats en net hier ondervinden we dat er nood is aan aanpassingen.
Een zeer groot deel van onze kinderen komt met de bus naar school. De heen- en terugrit zijn vaak moeilijke momenten, die bovendien erg lang kunnen duren, variërend tussen een half uur tot drie uur per dag. Onnodig te zeggen dat dit vaak tot frustraties en onrust leidt.
Bovendien staan wij voor een gezonde levenshouding, en willen we dit zoveel mogelijk promoten bij onze kinderen en hun ouders. We merken dat sporten en bewegen zeker niet altijd van thuis uit gestimuleerd worden of financieel mogelijk zijn. We doen dit nu al door verschillende schoolprojecten waarin gezonde voeding, sport en spel gepromoot worden. Tijdens speeltijden worden ook vaak sport- en spelactiviteiten gehouden. Dit vooral onder de middag.
Een ander belangrijk aspect van een speelplaats is het sociale. Alle kinderen komen hier samen, elk met zijn of haar eigen noden. Een kind met ASS wil vaak op een rustig plekje kunnen zitten, om te kijken naar de anderen. Iemand met veel opgekropte frustraties heeft er nood aan om zich te kunnen uitleven. Anderen zitten graag in groepjes samen om te praten. Weer anderen willen zoveel mogelijk plaats om te voetballen.
Een werkgroep heeft een voorstel uitgewerkt om de kleine speelplaats vooraan een facelift te geven. Maar daar zijn de nodige centen voor nodig. Elk speeltuig of aanpassing moet duurzaam en veilig zijn en dus voldoen aan bepaalde verplichte normen.
Om een dergelijk project te realiseren moeten wij helaas beroep kunnen doen op sponsors. We zijn de organisatie van het LABYRINTH dankbaar dat zij het belang van dit project begrijpt, en dit als een kans aangrijpt om voor een grote groep kinderen met bijzondere noden een groot verschil te maken.
We komen al snel tot een raming van 20 000 euro om het volledig project uit te voeren.
Zoals eerder aangegeven echter, zijn we een school die zich dynamisch wil blijven inzetten voor kinderen die het niet zo makkelijk hebben binnen onze maatschappij.
Het feit dat u ons steunt maakt onze kinderen en ook de leerkrachten bijzonder blij!
We staan steeds ter uwe beschikking voor een rondleiding in onze school zodat u zelf van de noodzakelijkheid kunt vergewissen.
Namens het team van VIBLO-Leieland
Pascal Raes
09 386 38 65 - 0474 90 79 99